
1/10

Seznam dezinformačních webů v češtině
cs.wikipedia.org/wiki/Seznam_dezinformačních_webů_v_češtině

Skočit na navigaci
Skočit na vyhledávání

Toto je seznam zpravodajských a publicistických webů, které jsou považovány za šiřitele

dezinformací. Často se podílí na šíření agendy nazývané ruská propaganda či prokremelská

dezinformační kampaň. Nejvýznamnější ucelený seznam byl uveřejněn Hospodářskými novinami na

základě databáze serveru Neovlivní.cz, sestavený podle návštěvnosti za listopad 2018.  Právě redakce

Neovlivní.cz sestavila první seznam kremelské propagandy, a to už v roce 2015. Odhalování

dezinformačních webů se však věnuje řada dalších novinářů a organizací. Spolek Nelež, který radí

zadavatelům internetové reklamy, svůj seznam 21 (roku 2022) „nejvíce toxických“ dezinformačních webů

sestavil na základě kombinace tří zdrojů: podobně zaměřeného slovenského konšpirátori.sk, analýz

velkých mediálních dat společnosti Semantic Visions a hodnocení novinářských standardů dle Nadačního

fondu nezávislé žurnalistiky.

Část těchto webů byla kvůli šíření dezinformací ohledně ruského útoku na Ukrajinu z důvodu ohrožení

národní bezpečnosti dne 25. února 2022 sdružením CZ.NIC zablokována.  Od 1. března 2022 mobilní

operátoři sdružení v Asociaci provozovatelů mobilních sítí zablokovali přístup k dalším 6 webům

provozovaným mimo doménu .cz.  25. května 2022 sdružení CZ.NIC vrátilo většinu původně

zablokovaných webů do zóny, čímž je opět zpřístupnilo uživatelům.

Seznam

Weby považované za dezinformační jsou v seznamu řazené abecedně:

Název webu

Aktivní v
dubnu
2022 HN Nelež URL

Vlastník /
provozovatel Informace Zdroje

AC24 zablokován ac24.cz Ondřej Geršl provozuje podnikatel
Ondřej Geršl

Aeronet zablokován aeronet.cz Marek Pešl autoři příspěvků se
skrývají pod
pseudonymy, vlastník
domény skrytý.  V
březnu 2020 se
reportérům ČT podařilo
odhalit provozovatele
Marka Pešla.

Antiiluminati ne antiilluminati.net Jan Krpenský Držitelem domény a
autorem článků je Jan
Krpenský. Web je
výrazně proruský a šíří
dezinformace např. o
globálním oteplování.

Bez politické
korektnosti

ano bezpolitickekorektnosti.cz Alfa Libera o.s. za webem stojí Radek
Velička a Alfa libera, o.
s.

Borea.cz ne borea.cz Radmila
Zemanová-
Kopecká

Partnerský web
Isstras.eu, namířený
proti Západu.
Provozuje tzv. Institut
slovanských
strategických studií
(ISSTRAS), který
založila Radmila
Zemanová-Kopecká,
bývalá členka
Zemanovy SPOZ

[1]

[2]

[3][4]

[5]

[6]

[p1]

[9]

[1][9][2]

[10]

[1][10][2]

[11]

[12]

[1][12][2]

[13]

https://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam_dezinforma%C4%8Dn%C3%ADch_web%C5%AF_v_%C4%8De%C5%A1tin%C4%9B
https://cs.wikipedia.org/wiki/Dezinforma%C4%8Dn%C3%AD_web
https://cs.wikipedia.org/wiki/Rusk%C3%A1_propaganda
https://cs.wikipedia.org/wiki/Dezinforma%C4%8Dn%C3%AD_kampa%C5%88
https://cs.wikipedia.org/wiki/Hospod%C3%A1%C5%99sk%C3%A9_noviny
https://cs.wikipedia.org/wiki/Neovlivn%C3%AD.cz
https://cs.wikipedia.org/wiki/Internetov%C3%A1_reklama
https://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Kon%C5%A1pir%C3%A1tori.sk&action=edit&redlink=1
https://cs.wikipedia.org/wiki/Velk%C3%A1_data
https://cs.wikipedia.org/wiki/Semantic_Visions
https://cs.wikipedia.org/wiki/Nada%C4%8Dn%C3%AD_fond_nez%C3%A1visl%C3%A9_%C5%BEurnalistiky
https://cs.wikipedia.org/wiki/Rusk%C3%A1_invaze_na_Ukrajinu_(2022)
https://cs.wikipedia.org/wiki/CZ.NIC
https://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Asociace_provozovatel%C5%AF_mobiln%C3%ADch_s%C3%ADt%C3%AD&action=edit&redlink=1
https://cs.wikipedia.org/wiki/.cz
https://cs.wikipedia.org/wiki/AC24.cz
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Yes_check.svg
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Yes_check.svg
https://cs.wikipedia.org/wiki/Aeronet
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Yes_check.svg
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Yes_check.svg
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Yes_check.svg
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Yes_check.svg
https://cs.wikipedia.org/wiki/Strana_Pr%C3%A1v_Ob%C4%8Dan%C5%AF


2/10

Název webu

Aktivní v
dubnu
2022 HN Nelež URL

Vlastník /
provozovatel Informace Zdroje

CZ24.news zablokován cz24.news jeden z nejaktivnějších
dezinformačních webů
v češtině. Přináší velké
množství dezinformací
a konspiračních teorií v
souvislosti s pandemií
covidu-19 a patří k
nejvýznamnějším
tuzemským šířitelům
ruské propagandy.

Czech Free Press zablokován czechfreepress.cz Miroslav Suja vydavatel a šéfredaktor
Miroslav Suja
(přispěvatel Ladislav
Kašuka)

Česko aktuálně ne ceskoaktualne.cz MELMAK, s.r.o.,
Stanislav
Makovický

Držitelem domény je
MELMAK, s.r.o.. Texty
nejsou podepsané a
web byl v minulosti
nařčen z šíření ruské
propagandy či HOAXů.

Český portál ne cesky-portal.cz Český portál,
o.p.s.

webový rozcestník na
stránky spadající pod
něj

Důležité 24 ano zpravy.dt24.cz Tomáš Frantík Web obsahově
kombinující ezoteriku,
odkazy na weby
nabízející předražené
nefunkční produkty a
přebírající články z
dalších
dezinformačních webů,
který se také nazývá
Dt24, zakladatelem je
Tomáš Frantík z
Třebíče.

E-republika ne e-republika.cz Spolek
eRepublika

Jako vydavatel je
zapsaný spolek
eRepublika,
šéfredaktorem je Pavel
Letko. Obsah
publikovaný na E-
republice je v drtivé
většině zaměřen na
dění na Ukrajině a
často se mezi články
objevují dezinformace.

EUportál ne euportal.cz Český portál,
o.p.s.

vydával do ledna 2022,
kdy ohlásil ukončení
provozu,  Český
portál, o.p.s. Redakci
vede Lukáš Petřík a
jeho zástupce
František Topol,
členem správní rady je
antisemita  Adam B.
Bartoš.

EUrabia zablokován eurabia.cz Český portál,
o.p.s.

Přímým nástupcem
webu se stal web
islamizace.cz vedený
protimuslimským a
proruským aktivistou
Lukášem Lhoťanem.

[p1]

[14][15]

[14][15][16][17][2]

[18]

[19]

[1][18]

[20][2]

[21]

[22]

[23]

[24]

[25]
[26]

[1][27][2]

[21]

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Yes_check.svg
https://cs.wikipedia.org/wiki/Pandemie_covidu-19
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Yes_check.svg
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Yes_check.svg
https://cs.wikipedia.org/wiki/EUport%C3%A1l
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Yes_check.svg
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Yes_check.svg
https://cs.wikipedia.org/wiki/Adam_B._Barto%C5%A1


3/10

Název webu

Aktivní v
dubnu
2022 HN Nelež URL

Vlastník /
provozovatel Informace Zdroje

Eurasia24 ne eurasia24.cz Jiří Ondrášek Doména je
zaregistrovaná na
jméno Jiří Ondrášek.
Tematicky se zaobírá
pouze mezinárodním
děním, předně Blízkým
východem a Ukrajinou,
a to výhradně z
ruského pohledu. Sám
se označuje za
proruský web.

Eurodeník ne eurodenik.cz EKO Velari s.r.o. vydavatelem je firma
EKO Velari s.r.o. se
sídlem v pražském
Bubenči. Společnost je
ze 100 % vlastněna
ruskými občany. Tři
čtvrtě společnosti
vlastní podnikatel
Valeriy Khegay s
trvalým bydlištěm v
Moskvě. Zbylých 25 %
patří Varvaře Bantser,
která má podle volně
dostupných informací
bydliště v ruském
Vladivostoku.

EU Server zablokován euserver.cz Český portál,
o.s.

Vydavatelem je Český
portál, o.s.

Free Globe ne freeglobe.cz Český portál,
o.p.s.

vydává Český portál,
o.p.s. Šéfredaktorem je
Adam B. Bartoš pod
pseudonymem Edvard
Steinský

Info kurýr zablokován infokuryr.cz PhDr. ThDr. Mgr.
Eugen S.
Freimann,
Ph.D., M.A.

původně známý jako
Teplický kurýr. Web je
především kompilátem
názorových textů a
článků převzatých z
webů jako Czech Free
Press, EUportal, stejně
jako nwoo.org nebo
putinovská
TVZvezda.ru.

InfoWars ne www.infowars.cz Pavel Hlávka Za webem stojí ředitel
rádia Svobodný vysílač
Pavel Hlávka. Objevují
se zde jména jako
Břetislav Olšer nebo
Daniel Solis. Kritizuje
současnou i bývalou
českou politickou
scénu v čele s
Václavem Havlem.

Institut slovanských
strategických studií
(ISSTRAS)

zablokován isstras.eu Radmila
Zemanová
Kopecká

Na webu dominuje
proruská tematika a
ruský pohled na situaci
na Ukrajině a zároveň
také kritika USA a
západu. Web si
zaregistrovala bývalá
členka Zemanovy
SPOZ Radmila
Zemanová Kopecká

[p1]
[28]

[29]

[1][29]

[1]

[27]

[1][27]

[30][31][32]

[1][30][31][32]

[33]

[34]

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Yes_check.svg
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Yes_check.svg
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Yes_check.svg
https://cs.wikipedia.org/wiki/Adam_B._Barto%C5%A1
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Yes_check.svg
https://cs.wikipedia.org/wiki/Strana_Pr%C3%A1v_Ob%C4%8Dan%C5%AF


4/10

Název webu

Aktivní v
dubnu
2022 HN Nelež URL

Vlastník /
provozovatel Informace Zdroje

Islamizace.cz ano islamizace.cz Lukáš Lhoťan Přímý nástupce
zablokovaného webu
EUrabia.cz.
Zakladatelem a
hlavním přispěvatelem
je bývalý aktivista
spolku Islám v ČR
nechceme Lukáš
Lhoťan. Vedle článků o
imigraci je zde šířen i
prokremelský narativ.

kresadlo.com ano kresadlo.com Vlastník domény je
skrytý. Web velmi
agresivní formou
podává "alternativní
výklad" aktuálního dění
i různých
konspiračních teorií.

Lajkit ano lajkit.cz Ondřej Geršl vlastníkem domény je
Ondřej Geršl, který se
rovněž podílí na
tištěném měsíčníku
Vědomí. Redakce je
zcela anonymní.

Megazine ne megazine.cz Lenka
Dvořáková

Doména je
registrována na jméno
Lenka Dvořáková.
Vykazuje pro-
kremelský pohled na
mezinárodní dění.
Články přebírá z
jiných, obvykle pro-
ruských médií. V
červnu 2019 web
ukončil činnost a
odkázal na svého
pokračovatele
megazpravy.cz.

Megazprávy ne megazpravy.cz Lenka
Dvořáková

Doména je stejně jako
Megazine v září 2019
registrovaná na jméno
Lenka Dvořáková s
kontaktní adresou
„Václavské Náměstí,
11000 Praha, CZ“, na
webu se objevují
nepravdivé a citově
zabarvené zprávy od
autorů Petr a Miloš
Dvořák, jejichž
autorská jména rovněž
byla spjata se
serverem megazine.cz.

Národní noviny ne narodninoviny.cz Rudolf Hruboň Autor byl pro
plagiátorství vykázán z
blogů iDNES.cz i
Lidovky.cz, založil
den24.cz a poté
Národní noviny, jež se
svou značkou hlásí k
odkazu Karla Havlíčka
Borovského, s
někdejším médiem
toho názvu však nemá
nic společného. Podle
Manipulátoři.cz šíří
ruskou propagandu a
dezinformace.

Nezdraví ne nezdravi.cz Český portál,
o.p.s.

[p1]

[35]

[zdroj?]

[36]

[1][36]

[37]

[38]

[39]

[21]

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Yes_check.svg
https://cs.wikipedia.org/wiki/IDNES.cz
https://cs.wikipedia.org/wiki/Lidovky.cz
https://cs.wikipedia.org/wiki/Karel_Havl%C3%AD%C4%8Dek_Borovsk%C3%BD
https://cs.wikipedia.org/wiki/N%C3%A1rodn%C3%AD_noviny
https://cs.wikipedia.org/wiki/Wikipedie:Ov%C4%9B%C5%99itelnost


5/10

Název webu

Aktivní v
dubnu
2022 HN Nelež URL

Vlastník /
provozovatel Informace Zdroje

Nová Republika ne novarepublika.cz Ivan David vlastníkem domény a
redaktorem je bývalý
psychiatr a zastánce
konspiračních teorií
Ivan David

NWOO zablokován nwoo.org Jan Korál web řídí šiřitel
konspiračních teorií
Jan Korál
Antisemita a tajemník
ANM Jan Korál je
hospodářem tzv.
Výboru národní kultury,
který sídlí na stejné
adrese jako KSČ v ulici
Politických vězňů.

OrgoNet ano orgo-net.blogspot.com Konspirační web
používající oblíbenou
praktiku ruské
propagandy – tzv.
odkazování kruhem. U
prvních článků je
podepsán Ladislav
Kopecký jako autor
překladů, další
příspěvky jsou
anonymní. Často se
zde objevují překlady z
vysoce obskurního
konspiračního webu
Whatdoesitmean,
obvykle odkazující na
neexistující zprávy
ruských tajných služeb
nebo ministerstva
zahraničí.

Outsidermedia.cz ano outsidermedia.cz

Osud.cz ano osud.cz Freedom
Publicité, s.r.o.

Provozuje Freedom
Publicité, s.r.o., ve
spolupráci s Freedom
First, s.r.o., obě
vlastněné Jiřím
Maškem z Prahy –
Čakovic

Otevři svou mysl ano www.otevrisvoumysl.cz David Formánek Jedná se o kanál na
YouTube a
stejnojmennou
webovou stránku.
Videa jsou poměrně
populární, některá mají
desítky tisíc zhlédnutí.
Podle CZ.NIC za
projektem stojí David
Formánek z Kojetína.

[p1]
[40][2]

[41]

[42][43]

[1][44][2]

[45][46]

[47]

[48]

[49][50][51]

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Yes_check.svg
https://cs.wikipedia.org/wiki/Ivan_David
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Yes_check.svg
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Yes_check.svg
https://cs.wikipedia.org/wiki/Definice_kruhem
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Yes_check.svg
https://cs.wikipedia.org/wiki/YouTube
https://cs.wikipedia.org/wiki/CZ.NIC


6/10

Název webu

Aktivní v
dubnu
2022 HN Nelež URL

Vlastník /
provozovatel Informace Zdroje

Parlamentní listy ano parlamentnilisty.cz Ivo Valenta původně součást
společnosti OUR
MEDIA Michala
Voráčka, od roku 2016
je většinovým
vlastníkem senátor Ivo
Valenta. Přetiskují i
články ryze
prokremelských
serverů.  Přispěvateli
jsou např. Petr
Žantovský, Petr Hájek,
Stanislav Novotný,
Tereza Spencerová,
Jan Schneider ad.
První zástupce
šéfredaktora
Parlamentních listů
Radim Panenka má
exkluzivní přístup k
prezidentu Zemanovi a
často cestuje s jeho
doprovodem.

Pařát dnes ne paratdnes.cz Petr Pokorný Zakladatel a majitel
domény by měl být
Petr Pokorný.
Vystupuje proti
Evropské unii a
Západu, obsah je
obvykle proruský. Ve
velké míře kritizuje
česká, zejména
veřejnoprávní média.
Web již není
doplňován a jeho
obsah se přesouvá na
server Skrytá pravda
(www.skrytapravda.cz).

Pravdivě.eu ano pravdive.eu

Pravý prostor ne www.pravyprostor.cz Pravý Prostor
Média s.r.o.

Web vydává
společnost Pravý
Prostor Média s.r.o.,
IČ: 04917529, kterou
vlastní Karel Kříž.
Server často šíří
konspirační teorie a
podílí se na vytváření
konspiračních narativů.

ProtiProud zablokován protiproud.cz Petr Hájek vydavatelem je pravá
ruka bývalého
prezidenta Klause Petr
Hájek

První zprávy zablokován www.prvnizpravy.cz Easy
Communications
s.r.o.

Provozovatelem webu
je firma Easy
Communications s.r.o.,
za kterou kromě
šéfredaktora Radomíra
Pekárka stojí Jan
Holoubek a Jan Fulín,
a jejímž polovičním
vlastníkem je
společnost OUR
MEDIA, do jejíhož
portfolia patří předně
Parlamentní listy.

[p1]

[52]

[53]

[1][53][2][54]

[55]

[47]

[56]

[57]

[1][57][2]

[58][2]

https://cs.wikipedia.org/wiki/Parlamentn%C3%AD_listy
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Yes_check.svg
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Yes_check.svg
https://cs.wikipedia.org/wiki/Ivo_Valenta
https://cs.wikipedia.org/wiki/Ivo_Valenta
https://cs.wikipedia.org/wiki/Petr_%C5%BDantovsk%C3%BD
https://cs.wikipedia.org/wiki/Petr_H%C3%A1jek_(novin%C3%A1%C5%99)
https://cs.wikipedia.org/wiki/Stanislav_Novotn%C3%BD
https://cs.wikipedia.org/wiki/Tereza_Spencerov%C3%A1
https://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Jan_Schneider_(1955)&action=edit&redlink=1
https://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Radim_Panenka&action=edit&redlink=1
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Yes_check.svg
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Yes_check.svg
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Yes_check.svg
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Yes_check.svg
https://cs.wikipedia.org/wiki/Petr_H%C3%A1jek_(novin%C3%A1%C5%99)
https://cs.wikipedia.org/wiki/Petr_H%C3%A1jek_(novin%C3%A1%C5%99)
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Yes_check.svg
https://cs.wikipedia.org/wiki/Parlamentn%C3%AD_listy


7/10

Název webu

Aktivní v
dubnu
2022 HN Nelež URL

Vlastník /
provozovatel Informace Zdroje

Prvopodstata ne prvopodstata.com Jiří Zbožínek Doména je
registrovaná na jméno
Jiří Zbožínek.
Zakladatelem
protizápadního a
konspiračního webu je
Jiří Woodman,
šéfredaktorem Tomáš
Marný.

Rukojmí zablokován rukojmi.cz Marcel Kryl doménu zaregistroval v
březnu 2015 ostravský
podnikatel Marcel Kryl,
šéfredaktorem serveru
byl Břetislav Olšer.

Skrytá Pravda zablokován skrytapravda.cz Petr Pokorný doména je
registrovaná na jméno
Petr Pokorný. Stejný
člověk vystupuje jako
hlavní autor webu i
jako jeho provozovatel.

Smartnews.cz ne smartnews.cz Radmila
Zemanová
Kopecká

Web si zaregistrovala
zakladatelka Institutu
slovanských
strategických studií a
bývalá členka
Zemanovy SPOZ
Radmila Zemanová
Kopecká.

Sputnik zablokován cz.sputniknews.com Rusko Dnes oficiální ruská státní
rozhlasová stanice a
zpravodajská
agentura, následovník
Hlasu Ruska

Svět kolem nás ano svetkolemnas.info Ondřej Geršl vlastníkem domény je
Ondřej Geršl.

Svobodné rádio ano svobodne-radio.com Spolek
Svobodné rádio,
z. s.

Svobodnenoviny.eu zablokován svobodnenoviny.eu Martin Gudbier Za webem stojí Martin
Gudbier z Orlové, který
je v kontaktu například
s Petrem Hájkem z
Protiproudu. Publikuje
tu například radikální
příznivec Putina,
bývalý senátor Jiří
Vyvadil, předseda
sdružení Přátelé
Ruska v České
republice.

Tadesco.org ano tadesco.org Tomáš Marný

Týdeník Občanské
Právo

ano tydenikobcanskepravo.cz

[p1]
[59]

[44]

[1][44][2]

[60]

[1][60]

[61]

[62]

[1][62][2]

[63]

[1][63]

[64][65][66]

[67][2]

[68][2]

[47]

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Yes_check.svg
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Yes_check.svg
https://cs.wikipedia.org/wiki/B%C5%99etislav_Ol%C5%A1er
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Yes_check.svg
https://cs.wikipedia.org/wiki/Strana_Pr%C3%A1v_Ob%C4%8Dan%C5%AF
https://cs.wikipedia.org/wiki/Sputnik_(agentura)
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Yes_check.svg
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Yes_check.svg
https://cs.wikipedia.org/wiki/Rusko_dnes
https://cs.wikipedia.org/wiki/Hlas_Ruska
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Yes_check.svg
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Yes_check.svg
https://cs.wikipedia.org/wiki/Petr_H%C3%A1jek_(novin%C3%A1%C5%99)
https://cs.wikipedia.org/wiki/Ji%C5%99%C3%AD_Vyvadil
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Yes_check.svg
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Yes_check.svg


8/10

Název webu

Aktivní v
dubnu
2022 HN Nelež URL

Vlastník /
provozovatel Informace Zdroje

Vlastenecké noviny ne vlasteneckenoviny.cz Alfa Libera o.s. provozuje mediální
skupina Alfa Libera
o.s., která až do
podzimu provozovala
hned několik webů,
které šířily proruské
vidění světa.
Šéfredaktorem je
Radek Velička.
Roku 2015 se součástí
tohoto webu stal jiný
prokremelský web
Stalo-se.cz, který
provozoval Radek
Velička, Alfa Libera
o.s.

Zastavme zloděje ne zastavmezlodeje.com Peter Cimerman Protestní web, který se
prezentuje jako aktivita
skupiny českých
občanů je spojován se
jménem Peter
Cimerman, což má být
slovenský občan. Ani
jeho reálnou existenci
se ale nepodařilo
zjistit, na svém
facebookovém profilu
používá fotografie z
fotobank a
internetových databází,
které vydává za
vlastní.

Zvědavec zablokován zvedavec.org Vladimír Stwora založil v září 1999
československý
emigrant Vladimír
Stwora, který žije v
Torontu. Web zveřejnil
antisemitský
příspěvek, za který byl
Stwora roku 2009
pravomocně odsouzen
k podmíněnému trestu.

Odkazy

Poznámky

1. ↑ Seznam uveřejněný Hospodářskými novinami v únoru 2019 obsahoval ještě server Vinegret.cz,  k

němuž však server Neovlivní.cz k únoru 2022 uváděl, že již nesplňuje kritéria pro zařazení mezi

projekty ruské propagandy,  jeho obsah byl navíc výhradně v ruštině. Podle vyjádření šéfredaktora

Vinegretu dezinformační obsah nebyl dílem redakce, ale zobrazoval se bez jejich vědomí formou

kontextové reklamy během testovací fáze spolupráce s novou agenturou, která probíhala v době

vyhodnocení serveru jako šiřitele ruské propagandy.

Reference

1. ↑ Skočit nahoru k:                      URBAN, Patrik. Dezinformacím se v Česku daří.

Proruské internetové zpravodajství ovládá pár hráčů, dohromady se vyrovnají největším

serverům v zemi. Hospodářské noviny [online]. 2019-02-14 [cit. 2019-02-20]. Dostupné online.

2. ↑ Skočit nahoru k:                   NELEŽ – Postav se za pravdu proti dezinformacím.

www.nelez.cz [online]. [cit. 2022-03-04]. Dostupné online.

3. ↑ Sdružení CZ.NIC zablokovalo weby šířící dezinformace spojené s rusko-ukrajinským konfliktem.

www.nic.cz [online]. CZ.NIC, 2022-02-25 [cit. 2022-02-25]. Dostupné online.

4. ↑ ČTK. Jsou zablokované další dezinformační weby, tentokrát od operátorů. Seznam Zprávy

[online]. Seznam.cz, 2022-03-01 [cit. 2022-03-01]. Dostupné online.

[p1]

[69]

[1][69][2]

[70][71]

[72]

[1][72][2]

[1]

[7]

[8]

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u

a b c d e f g h i j k l m n o p q r

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Yes_check.svg
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Yes_check.svg
https://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Radek_Veli%C4%8Dka&action=edit&redlink=1
https://cs.wikipedia.org/wiki/Zv%C4%9Bdavec
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Yes_check.svg
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Yes_check.svg
https://domaci.ihned.cz/c1-66477660-dezinformacim-se-v-cesku-dari-proruske-internetove-zpravodajstvi-ovlada-par-hracu-dohromady-se-vyrovnaji-nejvetsim-serverum-v-zemi
https://www.nelez.cz/
https://www.nic.cz/page/4301/sdruzeni-cznic-zablokovalo-weby-sirici-dezinformace-spojene-s-rusko-ukrajinskym-konfliktem/
https://cs.wikipedia.org/wiki/%C4%8Cesk%C3%A1_tiskov%C3%A1_kancel%C3%A1%C5%99
https://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam_Zpr%C3%A1vy
https://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam.cz
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/domaci-zivot-v-cesku-jsou-zablokovane-dalsi-dezinformacni-weby-tentokrat-od-operatoru-191290


9/10

5. ↑ ČTK. Jsou zablokované další dezinformační weby, tentokrát od operátorů. Seznam Zprávy

[online]. Seznam.cz, 2022-03-01 [cit. 2022-03-03]. Dostupné online.

6. ↑ Sdružení CZ.NIC dnes vrátilo do zóny dříve vyřazená jména domén dezinformačních webů.

www.nic.cz [online]. CZ.NIC, 2022-05-25 [cit. 2022-07-08]. Dostupné online.

7. ↑ Vinegret.cz: Ozvěny Kremlu v ČR –. neovlivni.cz [online]. [cit. 2022-04-18]. Dostupné online.

8. ↑ ENGLOVÁ, Tereza. Nálepka dezinformátorů pro český web v ruštině ničí pověst majitele. O

nápravu bojuje marně. HlídacíPes.org [online]. 2022-02-18 [cit. 2022-04-29]. Dostupné online.

9. ↑ Skočit nahoru k:   AC24.cz: Ozvěny Kremlu v ČR, Neovlivní.cz: Prokremelská media, Ruská

stopa, 10.6.2015

10. ↑ Skočit nahoru k:   Aeronet.cz: Ozvěny Kremlu v ČR, Neovlivní, 23.6.2015

11. ↑ Evropské hodnoty: Antiiluminati

12. ↑ Skočit nahoru k:   Bezpolitickekorektnosti.cz: Ozvěny Kremlu v ČR, Neovlivní, 28.5.2015

13. ↑ Borrea.cz: Ozvěny Kremlu v ČR, Neovlivní, 24.6.2015

14. ↑ Skočit nahoru k:   CECHL, Pavel. Půdu pro dezinformace pomohli vytvořit Rusové, říká

odborník František Vrabel. Deník [online]. 2020-10-26 [cit. 2021-07-26]. Dostupné online.

15. ↑ Skočit nahoru k:   Pravidelný přehled české dezinformační scény – květen 2021 [online]. Čeští

elfové [cit. 2021-07-26]. Dostupné online.

16. ↑ Dezinformační weby [online]. Webarchiv [cit. 2021-07-26]. Dostupné online.

17. ↑ DOČEKAL, Daniel. CZ24.news je další dezinformační aktivita. Aktuálně tvrdě na koronavirové

vlně. Roušky způsobují toxicitu!. Pooh.cz [online]. 2020-08-22 [cit. 2021-07-26]. Dostupné online.

18. ↑ Skočit nahoru k:   Czech Free Press: Ozvěny Kremlu v ČR, Neovlivní, 17.11.2015

19. ↑ Roman Máca, Jak proruská propaganda našla českého novináře, analytika (a dispečera ostrahy),

Neovlivní, 18.4.2016

20. ↑ Evropské hodnoty: Česko aktuálně

21. ↑ Skočit nahoru k:    Lukáš Prchal, Prokop Vodrážka, Na ministerstvu spravedlnosti píše zákony,

na internetu je spojený s dezinformačními weby. Ministerský úředník Tomáš Břicháček, Deník N,

3.7.2019

22. ↑ CEMPER, Jan. Dezinformační a „šmejdský“ web zprávy.dt24.cz. Manipulátoři [online]. 2019-10-

04 [cit. 2019-11-22]. Dostupné online.

23. ↑ Evropské hodnoty: E-republika

24. ↑ Robert Břešťan, Dezinformační web EUportál vyhladověl. Firmy si více hlídají, kde na internetu

inzerují, Hlídací pes, 10.1.1022

25. ↑ Soud odmítl odvolání Adama Bartoše, trest za antisemitské texty platí

26. ↑ EUPORTAL: Ozvěny Kremlu v ČR, Neovlivní, 16.5.2015

27. ↑ Skočit nahoru k:    Free Globe: Ozvěny Kremlu v ČR, Neovlivní, 16.6.2015

28. ↑ Evropské hodbnoty: Eurasia24

29. ↑ Skočit nahoru k:   Ivana Smoleňová, Propagandistický Eurodeník vlastní ruští byznysmeni,

Neovlivní, 25.2.2016

30. ↑ Skočit nahoru k:   Teplický kurýr, další z ozvěn Kremlu v Česku, Neovlivní, 10.12.2015

31. ↑ Skočit nahoru k:   Evropské hodnoty: Info kurýr

32. ↑ Skočit nahoru k:   Evropské hodnoty. Výroční zpráva o stavu české dezinformační scény za rok

2019 [online]. 2021. Kapitola Základní statistické údaje o dezinformační scéně, s. 14. Dostupné

online.

33. ↑ Evropské hodnoty: InfoWars

34. ↑ Evropské hodnoty: ISSTRAS

35. ↑ LHOŤAN, Nakladatelství Lukáš. DPPortal. www.islamizace.cz [online]. [cit. 2022-06-01].

Dostupné online.

36. ↑ Evropské hodnoty: Megazine

37. ↑ CEMPER, Jan. Na internetu vzniká nový dezinformační web Megazprávy.cz. Produkuje několik

dezinformací denně. Manipulátoři [online]. 2019-07-08 [cit. 2019-09-20]. Dostupné online.

a b

a b

a b

a b

a b

a b

a b c

a b c

a b

a b

a b

a b

https://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam_Zpr%C3%A1vy
https://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam.cz
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/domaci-zivot-v-cesku-jsou-zablokovane-dalsi-dezinformacni-weby-tentokrat-od-operatoru-191290
https://www.nic.cz/page/4320/sdruzeni-cznic-dnes-vratilo-do-zony-drive-vyrazena-jmena-domen-dezinformacnich-webu/
https://neovlivni.cz/vinegret-cz-ozveny-kremlu-v-cr/
https://hlidacipes.org/jak-smyt-nalepku-dezinformatora-web-roky-marne-bojuje-o-vyskrtnuti-ze-seznamu-novinarky-slonkove/
https://neovlivni.cz/ac24-cz-rusky-vliv-cr/
http://neovlivni.cz/aeronet-cz-rusky-vliv-cr/
https://www.evropskehodnoty.cz/antiiluminati/
http://neovlivni.cz/bezpolitickekorektnosti-cz-rusky-vliv-cr/
http://neovlivni.cz/borrea-eu-rusky-vliv-cr/
https://cs.wikipedia.org/wiki/Den%C3%ADk_(region%C3%A1ln%C3%AD_noviny)
https://www.denik.cz/z_domova/frantisek-vrabel-fakenews-dezinformace-20201025.html
https://cs.wikipedia.org/wiki/%C4%8Ce%C5%A1t%C3%AD_elfov%C3%A9
https://cesti-elfove.cz/wp-content/uploads/2021-05-MM.pdf
https://cs.wikipedia.org/wiki/Webarchiv
https://www.webarchiv.cz/cs/tematicke-kolekce/dezinformacni-weby?page=2
https://cs.wikipedia.org/wiki/Daniel_Do%C4%8Dekal
https://pooh.cz/2020/08/22/cz24-news-je-dalsi-dezinformacni-aktivita-aktualne-tvrde-na-koronavirove-vlne-rousky-zpusobuji-toxitu/
http://neovlivni.cz/czech-free-press-ozveny-kremlu-v-cr/
https://neovlivni.cz/jak-proruska-propaganda-nasla-ceskeho-novinare-analytika-a-dispecera-ostrahy/
https://www.evropskehodnoty.cz/cesko-aktualne/
https://denikn.cz/157858/na-ministerstvu-spravedlnosti-pise-zakony-na-internetu-je-spojeny-s-dezinformacnimi-weby/
https://manipulatori.cz/dezinformacni-a-smejdsky-web-zpravy-dt24-cz/
https://www.evropskehodnoty.cz/e-republika/
https://hlidacipes.org/dezinformacni-web-euportal-vyhladovel-firmy-si-vice-hlidaji-kde-na-internetu-inzeruji/
https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/adam-bartos-soud-odvolani-antisemitismus.A190807_121342_domaci_knn
http://neovlivni.cz/euportal-cz-ozveny-kremlu-v-cr/
http://neovlivni.cz/freeglobe-cz-ozveny-kremlu-v-cr/
https://www.evropskehodnoty.cz/eurasia24/
https://neovlivni.cz/propagandisticky-eurodenik-cz-vlastni-rusti-byznysmeni/
http://neovlivni.cz/teplicky-kuryr-dalsi-z-ozven-kremlu-v-cesku/
https://www.evropskehodnoty.cz/info-kuryr/
https://cs.wikipedia.org/wiki/Evropsk%C3%A9_hodnoty_(spolek)
https://www.europeanvalues.cz/wp-content/uploads/2021/01/V%C3%BDro%C4%8Dn%C3%AD_zpr%C3%A1va_o_stavu_%C4%8Desk%C3%A9_dezinforma%C4%8Dn%C3%AD_sc%C3%A9ny_pro_rok_2019.pdf
https://www.evropskehodnoty.cz/infowars/
https://www.evropskehodnoty.cz/isstras-institut-slovanskych-strategickych-studii/
https://www.islamizace.cz/Articles/140-roste-byznys-ruska-v-asii-zapadni-sankce-se-miji-ucinkem.aspx
https://www.evropskehodnoty.cz/megazine/
https://manipulatori.cz/na-internetu-vznika-novy-dezinformacni-web-megazpravy-cz-produkuje-nekolik-dezinformaci-za-den/


10/10

38. ↑ Nový dezinformační web „Národní noviny“ bojuje za národ, ale ne český. Manipulátoři.cz

[online]. 2018-11-30 [cit. 2022-04-18]. Dostupné online.

39. ↑ Evropské hodnoty: Nová Republika

40. ↑ KADLEC, Miloš. Co Slovan, to antisemita?. Manipulátoři.cz [online]. 2017-06-22 [cit. 2022-02-

28]. Dostupné online.

41. ↑ Evropské hodnoty: OrgoNet

42. ↑ Skočit nahoru k:    NELEŽ – Postav se za pravdu proti dezinformacím. www.nelez.cz [online].

[cit. 2022-05-05]. Dostupné v archivu pořízeném z originálu dne 2022-05-05.

43. ↑ MÁCA, Roman. Byznys s dezinformacemi o Covid-19. [s.l.]: Institut pro politiku a společnost,

2020-12. (anglicky)

44. ↑ NĚMCOVÁ TEJKALOVÁ, Alice; MACKOVÁ, Veronika; NAINOVÁ, Victoria. Na vlně strachu,

negativity a dezinformací. [s.l.]: Covid-19 Infomore.cz, 2021-04-06. (anglicky)

45. ↑ MAGISTRÁT HLAVNÍHO MĚSTA PRAHY. Hoax: 53 mrtvých na Gibraltaru za 10 dní po

očkování na covid-19 – Informace k očkování proti covid-19 v Praze [online]. 2021 [cit. 2021-10-

19]. Dostupné online. (anglicky)

46. ↑ Skočit nahoru k:   BERGER, Vojtěch. „Hradní novináři“ na výletech se Zemanem. Zpravodajství

jim nejde, dohánějí to blízkostí k prezidentovi. HlídacíPes.org [online]. 2018-11-06 [cit. 2022-05-

05]. Dostupné online.

47. ↑ KARTOUS, Bob. Proč považovat Parlamentní listy za dezinformační zdroj: ochota zveřejnit

zjevné nesmysly, manipulativní a tendenční ohýbání společenských témat prostřednictvím

prokazatelně dezinformačních narativů, prodej podpory politiků jednajících v symbióze s

dezinformační scénou. FeedIT [online]. 2021-05-05 [cit. 2022-04-07]. Dostupné online.

48. ↑ Evropské hodnoty: Pařát dnes

49. ↑ Konspirační server Pravý prostor. Nadační fond nezávislé žurnalistiky [online]. [cit. 2022-04-

07]. Dostupné online.

50. ↑ Evropské hodnoty: První zprávy

51. ↑ Evropské hodnota: Prvopodstata

52. ↑ CIROKOVÁ, Kristina. Pátrali jsme po původu lží o Pirátech. Došli jsme k partnerskému rádiu

SPD. Seznam Zprávy [online]. Seznam.cz, 2021-10-06 [cit. 2022-06-08]. Dostupné online.

53. ↑ CEMPER, Jan. Soňa Peková vyzvala v dezinformačním Svobodném rádiu k modlitbám za Putina.

Manipulátoři.cz [online]. 2022-04-22 [cit. 2022-06-08]. Dostupné online.

54. ↑ DOHNALOVÁ, Anna. Proruským webům v Česku klesla návštěvnost. Propaganda se však

přesunula na sítě. Aktuálně.cz [online]. 2022-03-28 [cit. 2022-06-08]. Dostupné online.

55. ↑ KRUPKA, Jaroslav. Bill Gates bude popraven 5. října 2021, píše dezinformační server.

Moravskoslezský deník. 2021-09-16. Dostupné online [cit. 2021-11-06].

56. ↑ Po stopách webu, který slouží jako nástroj ničení byznysové konkurence. Seznam Zprávy

[online]. Seznam.cz [cit. 2019-05-30]. Dostupné online.

57. ↑ CEMPER, Jan. Nový dezinformační web Zastavme zloděje: Clickbaiting a utajení administrátoři

ze Slovenska. Manipulátoři [online]. 2019-05-30 [cit. 2019-05-30]. Dostupné online.

Databáze ruských stop A–Z – databáze dezinformačních webů serveru Neovlivní.cz (2015–2017)

Přehled konspiračních webů na stránkách Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky ve spolupráci

s dalšími subjekty

Metodika a seznam dezinformačních webů dle spolku Nelež







a b c

a b

https://manipulatori.cz/novy-dezinformacni-web-narodni-noviny-bojuje-za-narod-ale-ne-cesky/
https://www.evropskehodnoty.cz/nova-republika/
https://manipulatori.cz/co-slovan-to-antisemita/
https://www.evropskehodnoty.cz/orgonet/
https://web.archive.org/web/20220505104603/https://www.nelez.cz/
https://www.nelez.cz/
https://ockovani.praha.eu/hoax-53-mrtvych-na-gibraltaru-za-10-dni-po-ockovani-na-covid-19/
https://hlidacipes.org/hradni-novinari-na-vyletech-se-zemanem-zpravodajstvi-jim-nejde-dohaneji-to-blizkosti-k-prezidentovi/
https://feedit.cz/2021/05/05/proc-povazovat-parlamentni-listy-za-dezinformacni-zdroj-ochota-zverejnit-zjevne-nesmysly-manipulativni-a-tendencni-ohybani-spolecenskych-temat-prostrednictvim-prokazatelne-dezinformacnich-narativu/
https://www.evropskehodnoty.cz/parat-dnes/
https://www.nfnz.cz/konspiracni-server-pravy-prostor/
https://www.evropskehodnoty.cz/prvni-zpravy/
https://www.evropskehodnoty.cz/prvopodstata/
https://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam_Zpr%C3%A1vy
https://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam.cz
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/patrali-jsme-po-puvodu-lzi-o-piratech-dosli-jsme-k-partnerskemu-radiu-spd-176479
https://manipulatori.cz/sona-pekova-vyzvala-v-dezinformacnim-svobodnem-radiu-k-modlitbam-za-putina/
https://zpravy.aktualne.cz/domaci/proruskym-webum-v-cesku-klesla-navstevnost-propaganda-se-vsa/r~a6cc35e0ab6411ec8a24ac1f6b220ee8/
https://moravskoslezsky.denik.cz/zpravy-ze-sveta/bill-gates-fake-news-tadesco.html
https://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam_Zpr%C3%A1vy
https://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam.cz
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/po-stopach-webu-ktery-slouzi-jako-nastroj-niceni-byznysove-konkurence-68447
https://manipulatori.cz/novy-dezinformacni-web-zastavme-zlodeje-clickbaiting-a-utajeni-administratori-ze-slovenska/
https://neovlivni.cz/vnitro-ma-databazi-dezinformacnich-webu-koho-na-ni-zaradilo/
https://cs.wikipedia.org/wiki/Neovlivn%C3%AD.cz
https://www.nfnz.cz/domaci-konspiracni-servery/
https://cs.wikipedia.org/wiki/Nada%C4%8Dn%C3%AD_fond_nez%C3%A1visl%C3%A9_%C5%BEurnalistiky
https://www.nelez.cz/#urcovani-dezinformacnich-webu

