Jak proruska propaganda ,,jachet” ovlivnila americkou
debatu o pomoci Ukrajiné

=== bbc.com/news/world-us-canada-67766964

By Olga Robinson, Shayan Sardarizadeh and Mike Wendling

Prejit na obsah

20. prosince 2023

Autor: Olga Robinson, Shayan Sardarizadeh a Mike Wendling , BBC
Verify a BBC News

Getty Images

Webova stranka zalozena byvalym americkym marinakem, ktery
nyni zije v Rusku, podnitila famu, ze Volodymyr Zelenskij koupil
dvé luxusni jachty za penize z americké pomoci.

Navzdory nepravdivému tvrzeni byl dezinformacni plan uspésny.
Zacalo to online a bylo opakovano Cleny Kongresu USA, ktefi
prijimali zasadni rozhodnuti o vojenskych vydajich.

Bylo to neuvéfitelné tvrzeni — za pouziti dvou poradcu jako zastupcu
zaplatil pan Zelenskij 75 miliont dolart (59 milionu liber) za dvé
jachty.

Ukrajinska vlada vSak tento pfibéh nejen jednoznacné popfrela, ale
obé doty¢né lodé nebyly ani prodany.

Navzdory tomu, Ze je nepravdivy, se tento pfibéh dostal az k ¢lenim
Kongresu USA, kde lidfi tvrdi, Ze jakékoli rozhodnuti o dalSi pomoci
Ukrajiné bude odlozeno do pfistiho roku.

Neéktefi jsou ostre proti dalSi podpore.

Republikanska kongresmanka Marjorie Taylor Greeneova na X,
drive Twitteru, rfekla: "Kazdy, kdo hlasuje pro financovani Ukrajiny,
financuje nejzkorumpovanéjsi penézni schéma jakékoliv zahraniéni
valky v historii nasi zeme."

1/10


https://www.bbc.com/news/world-us-canada-67766964

Napoijila se na pfibéh obsahujici povést o jachté.

Tom Tillis, republikansky senator a zastance vojenské pomoci
Ukrajineé, promluvil pro CNN kratce pote, co minuly tyden senatofi
usporadali schuzku za zavienymi dvefmi s panem Zelenskym.

"Myslim, ze pojem korupce se objevil, protoze nekteri fekli, ze to
nemuzeme udélat, protoze lidé si za penize koupi jachty," fekl Tillis. "
[Pan Zelensky] zbavil lidi téchto predstav.”

Pan Tillis si potykal s dalSim republikanskym senatorem, JD
Vancem, ktery také jednim dechem zminil pana Zelenského a lodé.

Pri diskuzi o rozpoctovych prioritach v podcastu pofadaném byvalym
poradcem Donalda Trumpa Stevem Bannonem pan Vance fekl:
"Jsou lidé, kteri by snizili socialni zabezpecCeni, uvrhli nase prarodiCe
do chudoby, pro€? Aby si jeden ze Zelenského ministri mohl koupit
vétsi jachtu?" "

Ackoli jsou famy o jachté nepravdivé, BBC zjistila, Ze pfibéhu
poskytla velkou podporu webova stranka napojena na Rusko, ktera
predstira, ze se nachazi ve Washingtonu.

Podle védcu jde o ,pravdépodobné ucelové vytvofeny nastroj pro
prani pfibéhd s napojenim na ruskou viadu®.

Web ,,Washington“ s kofeny v Rusku

Tento pribéh se poprveé objevil na konci listopadu na neznamém
kanalu YouTube - kanal s pouze hrstkou sledujicich a pouze jednim
videem ve zdroji.

Nasledujiciho dne jej vyzvedl web s nazvem DC Weekly spolu s
obrazky dvou jachet - nazvanych Lucky Me a My Legacy - a
dokumenty, které udajné potvrzuji prodej lodi Zelenského
spolupracovnikim.

2/10



Ale zprostfedkovatelé luxusnich jachet, kde jsou obé plavidla
uvedena na prodej, uvedli, ze obvinéni jsou nepravdiva. Prodejni
doklady se zdaji byt padélky. A misto toho, aby je koupil Zelensky
nebo jeho blizci poradci, Lucky Me a My Legacy jsou stale na
prodej.

Behnemar

Lucky Me je stale na prodej

Pribéh DC Weekly odstartoval zaplavu online spekulaci, protoze na
pfibéh a obsah odkazovaly rizné zdroje na ruznych platformach.

Tato stranka vSak neni, jak nazev napovida, tydenni publikaci — ani
nema sidlo v hlavnim mésté USA.

Vyzkum Darrena Linvilla a Patricka Warrena, dezinformacnich
vyzkumnikl z Clemson University, ukazuje, Ze DC Weekly zaloZil
John Mark Dougan, byvaly distojnik americké namofni péchoty a
floridské policie, ktery se v roce 2016 prestéhoval do Ruska.

Pan Dougan stravil tfi roky jako zastupce v kancelafi Serifa okresu
Palm Beach a poté, co v roce 2009 odeSel, zalozil webovou stranku ,
na které se Sifi famy o jeho byvalych zaméstnavatelich.

3/10


https://tigerprints.clemson.edu/mfh_reports/3/
https://www.palmbeachpost.com/story/news/crime/2012/08/02/despite-criminal-probe-lawsuits-ex/7334009007/

Od té doby, co se prfestéhoval do Ruska, se znovu objevil jako
novinar pokryvajici invazi na Ukrajinu a rozsifil fadu nepravdivych a
nepodlozenych tvrzeni — napfiklad, Ze Rusko se pokou$elo znicit
laboratofe na biologické zbrané.

Vyzkumnici z Clemsonu zjistili, Ze DC Weekly je plny novinovych
¢lanku zkopirovanych z jinych stranek a pfepsanych motory umélé
inteligence. "Reportéfi" stranek maiji faleSna jména spolu s
headshoty zkopirovanymi odjinud na internetu.

S pfepsanymi pfibéhy — zjevné navrzenymi tak, aby dodaly webu
lesk legitimity — se misi pochybné plavodni zpravy.

Jednim z takovych pfibé&ht byl puvod naroku na jachtu a vyzkumnici
Clemson sledovali, jak se pfibéh Siroce rozsifil poté, co DC Weekly
zverejnil jeho verzi.

Dukazy shromazdéné vyzkumniky naznacuiji, Zze stranka byla nadale
pripojena ke stejnému serveru jako nékolik dalsich webovych
stranek pana Dougana. BBC Verify také zjistila, ze ¢ast webu DC
Weekly je hostovana na serveru v Moskve.

ZacCatkem tohoto roku byl pan Dougan identifikovan jako komentator
DC Weekly, kdyz mél nékolik pfednasek na akademii pfidruzené k
ruskému ministerstvu zahranici.

"Je mi docela zfejmé, Zze Dougan je zapojen do DC Weekly po
dlouhou dobu a zustava pfipojen k infrastruktufe za nim," fekl pan
Warren.

4/10



Fiem 'I'I_II B R ElLE W Fille Bkl 1 I - i d "I i i o B ] BT B R i ]

DCWeekly

DC Weekly obsahuje zpravy prepsané umélou inteligenci — a
originalni pribéhy, které obsahuji nepravdivé informace

Pan Dougan prostfednictvim textové zpravy uved|, Ze ,tato tvrzeni
dUrazné popira“ a Ze pred nékolika lety prodal DC Weekly za 3000
dolartl. Rekl, Ze si nepamatuje osobu, které to prodal, a ztratil
papirovani kvuli tomu, Ze byl vyhozen z platebnich platforem a ztratil
pristup k e-mailovym uctum kvuli finanénim sankcim proti Rusku.
Rika, Ze se souéasnym provozem webu nema nic spoleéného.

Védci tvrdi, Ze stranka je soucasti mnohem vétsi proruské
propagandistické masinérie.

"Na tom, jestli za tim stoji tento konkrétni chlap, moc nezalezi," fekl
pan Warren. "KliCovym bodem je, zZe je to dllezity prvek ve velmi
podstatné a efektivni operaci proruského vlivu, kterou je tfeba odhalit
a pochopit."

Kancelaf ukrajinského prezidenta k pfibéhu DC Weekly uvedla:
"VSechny informace v tomto ¢lanku jsou faleSné. Zelenskij a jeho
rodinni prislusnici nemaji a neméli zadné jachty."

5/10



Pan Tillis a pani Greeneova byli kontaktovani s zadosti o vyjadreni.

MluvCi pana Vance fekl: "Po cela léta vSichni na Zapadé uznavali, ze
Ukrajina je jednou z nejzkorumpovanéjsSich zemi na svété. VSichni
na to néjak zapomnéli, kdyz jsme jim zacali posilat miliardy dolaru
zahrani¢ni pomoci."

Bizuterie

Pribéh jachty vrsi fiktivni pfibeéhy na existujici obavy z korupce, ktera
je na Ukrajiné dlouhodobym problémem. Vyporadat se s ni je jednim
z testd, kterymi by zemé musela projit, aby se pfipojila k zapadnim
institucim, jako je Evropska unie.

Podle indexu vnimani korupce Transparency International je
Ukrajina na 116. misté ze 180 zemi, i kdyz usili v poslednich letech
jeji postaveni vyrazné zlepsilo.

Nadéje Ukrajiny na obnovu se spoléhaji na boj proti korupci

Pozornost vénovana skuteCnym a probihajicim korupCnim
problémdm v zemi vSak byla mirna ve srovnani s online klabosenim
o faleSnych pfibézich podlozenych faleSnymi dokumenty a stinnymi
ucty na socialnich sitich.

V fijnu Siroce sdilené tvrzeni na socialnich sitich uvadélo, ze
manzelka prezidenta Zelenského utratila v New Yorku jméni za
Sperky, zatimco ukrajinsky prezident byl ve mésté a hovofil s OSN.

6/10


https://www.bbc.co.uk/news/world-europe-67759784

e L e | T e L iy - W

I I B

YOUTUBE

Zena tvrdila, Ze ji pani Zelenska vyhodila, neZ se ohanéla falednou
uctenkou ve vysi 1,1 milionu dolart

Stejné jako povést o jachté, i toto tvrzeni vzniklo na kanalu YouTube
s velmi malym poctem sledujicich a pouze jednim videem. Video
predstavovalo Zenu, ktera rekla, ze je z Beninu. Tvrdila, ze pracuje v
Cartier na Fifth Avenue v New Yorku.

Zena ukazala Uétenku ze dne 22. zafi se jménem pani Zelenské a
uctem na 1,1 milionu dolart za naramek, nausnice a nahrdelnik.

Nastroje pro rozpoznavani obliceje odhalily tésnou shodu mezi
Zenou na videu a fotografiemi z profild na socialnich sitich Zeny,
ktera Zije v Petrohradé v Rusku. Kdyz jsme se podivali na fotky té
zeny, zdalo se, ze jde o stejnou osobu jako ve videu na YouTube.

PFib&h se stal viralnim na Facebooku, TikTok a Telegram. U&et
ruského velvyslanectvi Spojeného kralovstvi X to sdilel s
komentarem: ,NejlepSi vyuZziti penéz britskych danovych poplatniku
vubec”.

7/10



Ale uctenka je jasny falesny. Do 21. zafi manzelé Zelensti opustili
New York a odcestovali do Kanadly.

Jeden anglicky psany web byl napomocny pfi Sifeni famy - DC
WeekKly.

@ZelenskyyUa
Prezident Zelenskij a Olena Zelenska pfijeli do Kanady 21. zafi

BBC Verify and the Clemson researchers found a number of DC
Weekly articles posted between August and December this year that
followed the same pattern.

The articles falsely alleged that Prince Andrew made a secret visit to
Ukraine, that Ukraine provided weapons to Hamas, that an American
non-profit organisation harvested organs in Ukraine and that
Zelensky's administration allowed Western companies to use
Ukrainian farmland for disposal of toxic waste.

Stories on DC Weekly were often published within days after
allegations first appeared on YouTube.

8/10



In addition to DC Weekly, some of the allegations - including those
about Cartier jewellery and yachts - also appeared on several pro-
Kremlin English-language websites as well as legitimate news
websites in Africa that accept "sponsored" (paid-for) content.

Some of the stories were picked up by other outlets and accounts.
But with the story about the yachts, the people behind DC Weekly
appear to have achieved a level of success that had previously
eluded them - their allegations being repeated by some of the most
powerful people in the US Congress.

Additional reporting by Paul Myers

1 @@AM[ VERIFY

your questions

Get in touch answered
—

What questions do you have about the war in Ukraine?

In some cases your question will be published, displaying your
name, age and location as you provide it, unless you state
otherwise. Your contact details will never be published. Please
ensure you have read our terms & conditions and privacy_policy.

Use this form to ask your question:
0/500

Your contact info

In some cases a selection of your comments and questions will be
published, displaying your name and location as you provide it
unless you state otherwise. Your contact details will never be

9/10


http://www.bbc.co.uk/usingthebbc/terms/
http://www.bbc.co.uk/usingthebbc/privacy-policy/

published.

At no time should you endanger yourself or others, take any
unnecessary risks or infringe any laws.

The BBC retains the right to select from these contributions based
on editorial requirements and subject to online terms and conditions
and BBC editorial guidelines. For more information about how the
BBC handles your personal data, see here.

Made with Hearken | Terms of Service | Privacy Policy

If you are reading this page and can't see the form you will need to
visit the mobile version of the BBC website to submit your question
or send them via email to YourQuestions@bbc.co.uk. Please include
your name, age and location with any question you send in.

10/10


http://www.bbc.co.uk/terms/
http://www.bbc.co.uk/editorialguidelines/
http://www.bbc.co.uk/news/help-42166998
https://wearehearken.eu/terms-of-services/
https://wearehearken.eu/privacy-policies/
https://www.bbc.co.uk/news
mailto:YourQuestions@bbc.co.uk

