
1/5

6. února 2023

Ruské dezinformace se ukázaly býti dezinformacemi
americkými

svobodny-svet.cz/ruske-dezinformace-se-ukazaly-byti-dezinformacemi-americkymi

G. SITAŘ

Agent, který vyšetřoval napojení Donalda Trumpa na Rusko, byl

minulý měsíc zatčen za spolupráci s ruským oligarchou. Twitter

zveřejnil další interní dokumenty, ze kterých vyplývá, že účty

vydávané za ruské troly byly ve skutečnosti většinou účty občanů

USA, Kanady a Británie.

Dva roky informovala většina amerických médií o napojení

prezidenta Donalda Trumpa na Rusko a o velkém vlivu, který mají

ruští trolové na sociálních sítích. V posledních týdnech se objevily

https://svobodny-svet.cz/ruske-dezinformace-se-ukazaly-byti-dezinformacemi-americkymi/


2/5

informace, které vrhají nové světlo na celou záležitost. Kompletní

zdrojová informace na konci článku.

KDYSI V MINULOSTI…

(1) Rusko drží Donalda Trumpa v šachu

Vyšetřování napojení Donalda Trumpa na Rusko bylo zahájeno v

roce 2017 poté, co vyšla najevo takzvaná Steelova zpráva, v jejímž

shrnutí se doslova píše:

„Ruský režim podporuje a pomáhá Trumpovi minimálně pět let.

Bývalý vysoce postavený ruský agent tvrdí, že ruská tajná služba FSB

má kompromitující materiály na Trumpa z důvodu jeho aktivit v

Moskvě a tyto materiály jsou dostatečně závažné na to, aby ho mohla

vydírat.”

Následovala dvouletá mediální kampaň na téma tajné spolupráce

Donalda Trumpa s Ruskem, za kterou dostaly noviny New York

Times a Washington Post v roce 2018 nejvyšší novinářské ocenění

Pulitzerovu cenu.

(2) Důkazy neexistují

Nepřetržité zpravodajství o vlivu Ruska na tehdejší americkou

administrativu ukončila částečně zpráva vyšetřovací komise vedené

Robertem Muellerem, jež v březnu roku 2019 konstatovala, že

nenašla žádné důkazy pro tvrzení, že Donald Trump spolupracoval s

Ruskem.

V květnu roku 2022, o dva roky později, uveřejnil Wall Street Journal

článek, ve kterém píše, že Steelova zpráva byla založena na v podstatě

nezávazném klábosení lidí bez hlubšího napojení na tajné služby.

Jeden z autorů informací obsažených ve zprávě napsal pár hodin po

zveřejnění Steelovy zprávy: „Doufám, že brzy odhalí, že to je falešná

zpráva.”

A NYNÍ…



3/5

(3) S Ruskem spolupracovali agenti FBI

Charles McGonical byl speciální agent kontrašpinážního oddělení

FBI v New Yorku. Byl vedoucím týmu, který vyšetřoval údajné

napojení Donalda Trumpa na Rusko a podle New York Post to byl on,

kdo celé vyšetřování odstartoval. V roce 2018 odešel ze služby.

V lednu tohoto roku byl zatčen spolu se svým kolegou za nelegální

vztahy s ruským oligarchou Olegem Děripaskou. Byl obviněn z

obcházení amerických sankcí a praní špinavých peněz. Podle

obžaloby měl obdržet 225 tisíc dolarů od osoby, o které věděl, že

pracuje pro zahraniční rozvědku.

(4) Aliance pro demokracii jde do boje

Twitter zveřejnil minulý týden další várku interních dokumentů.

Vyplývá z nich, že organizace s názvem „Aliance na obranu

demokracie” úmyslně vydávala účty běžných občanů na Twitteru za

ruské troly.

Aliance na obranu demokracie na svých stránkách říká, že světové

demokracie jsou v ohrožení, a proto je nutné se bránit. Tvrdí, že má k

dispozici experty na dezinformace a jejím cílem je „vrhnout světlo”

na taktiky autokratických režimů. V poradním orgánu aliance sedí

velká jména: bývalý zástupce ředitele CIA nebo šéf kampaně Hillary

for America.

(5) Měření úrovně dezinformací

K měření úrovně ruských dezinformací vytvořila Aliance takzvanou

„přístrojovou desku Hamilton68”, která poskytovala ”souhrnné

analýzy témat a informací propagovaných ruskou, čínskou a íránskou

vládou na Twitteru” a dalších platformách.

Hamilton68 citovala opakovaně všechna velká média ve stovkách

případů: CNN, MSNBC, New York Times, Washington Post a další.

Kontroloři informací Politico a Snopes uváděli Hamilton68 jako

zdroj. Příklad za všechny z časopisu Newsweek: ”Ruští trolové



4/5

propagují hashtag…”. Média prezentovala Hamilton68 jako nový

nástroj na sledování úrovně ruských dezinformací, podle kterého

stojí ruští trolové za kampaní Donalda Trumpa, kritikou

bombardování v Sýrii nebo podporou pravicových novinářů a

politiků.

Podle údajů zveřejněných minulý týden bylo měření úrovně

dezinformací postaveno na 644 účtech na Twitteru, které měly mít

napojení na Rusko.

(6) Za ruské účty vydávali účty běžných občanů

Vedení Twitteru provedlo v roce 2017 analýzu účtů, na základě

kterých měřila Aliance úroveň ruských dezinformací, již potom

prezentovala prostřednictvím Hamilton68. Z analýzy vyšlo najevo, že

pouze 36 účtů z uváděných 644 bylo registrováno v Rusku a mnoho z

nich patří ruské televizi RT. Celých 86 % účtů ve skupině pocházelo

od legitimních občanů z USA, Kanady a Velké Británie.

Podle zveřejněné interní komunikace zaměstnanců Twitteru

„neexistuje důkaz, že přístrojová deska Hamilton68 je prstem na

ruské dezinformační kampani” a že „sotva je nějaký důkaz o masivní

vlivové kampani”. Jeden z tehdejších šéfů Twitteru uvedl, že v

podstatě jakýkoli výstup z Hamilton68 je „konverzace

konzervativních uživatelů na Twitteru, které označí za osoby

napojené na Rusko”.

Sami zaměstnanci Twitteru chtěli zveřejnit výsledky svého pátrání.

Ale tehdejší vedení se obávalo konfrontace s Aliancí na obranu

demokracie.

Výsledky analýzy proto vyšly najevo až minulý týden.

G. Sitař

 (4 votes, average: 5,00 out of 5)









https://www.syrzdarma.cz/autor/19


5/5

>> Podpora

Svobodný svět nabízí všechny články zdarma. Náš provoz se však

neobejde bez nezbytné finanční podpory na provoz. Pokud se Vám

Svobodný svět líbí, budeme vděčni za Vaši pravidelnou pomoc.

Děkujeme!

Číslo účtu: 4221012329 / 0800

>> Pravidla diskuze

Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.

>> Jak poslat článek?

Chcete-li také přispět svým článkem, zašlete jej na e-mail: redakce

(zavináč) svobodny-svet.cz. Pravidla jsou uvedena zde.










https://www.svobodny-svet.cz/licencni-ujednani/
http://www.svobodny-svet-archiv.cz/licencni-ujednani/
https://www.politicon.cz/

