
1/2

Velká česká media šíří protiruskou dezinformaci – příběh vědce a
babičky má faktické nesmysly

infokuryr.cz/n/2024/02/01/velka-ceska-media-siri-protiruskou-dezinformaci-pribeh-vedce-a-babicky-ma-fakticke-nesmysly/

To jak se prohlubuje válka mezi koalici vedenou USA a Ruskem na Ukrajině zesilují i různé
polopravdy a dezinformace šířené českými velkými medií, které se okamžitě od počátku války na
Ukrajině vzdaly snahy o objektivitu a staly se otevřeně hlasateli propagandy a dezinformaci s
dílny ukrajinských úřadů a proukrajinských skupin z Ruské federace. Jako příklad dnes může
sloužit příběh o němž například Novinky.cz píši, že: “Ruský vývojář raket spáchal sebevraždu.
Jedna z nich mu zabila babičku”. Jenže na celý příběh se podívali běloruští novináři z infoportálu
Nashaniva.com a našli v příběhu zásadní lži, které ukazují na to, že jde nejspíše o špatně
udělanou protiruskou dezinformaci …

Takto například o případu referuje český web Novinky.cz 

Tak nám s velkou halasností koluje po českých velkých mediích příběh o ruském vědci, který prý spáchal
sebevraždu poté, co jeho raketa měla zabít jeho babičku. Problém je v tom, že je to nejspíše celé
vymyšlená dezinformace proukrajinskou stranou a v příběhu jsou faktické chyby … na které by češti
novináři snadno přišli, kdyby slepě nevěřili ukrajinským a proukrajinským aktivistům. Nebo to vědí a
vědomě šíří dezinformaci?

V Bělorusku ten příběh snadno vyvracejí, zde je zhruba obsah článku běloruského media,
které podporuje opozici proti prezidentu Lukašenkovi:

https://www.infokuryr.cz/n/2024/02/01/velka-ceska-media-siri-protiruskou-dezinformaci-pribeh-vedce-a-babicky-ma-fakticke-nesmysly/


2/2

Za prvé, nenašli jsme člověka s takovým jménem, ​​který by mohl v podniku pracovat. Jediný potenciální
kandidát, také Anton Garabets, sice pracoval jako konstruktér v podniku Almaz-Antey, ale v polovině roku
2010 pouze jeden rok a nyní je naživu a zdráv a věnuje se SMM

Za druhé, v poznámce je faktická chyba. Autoři nazývají podnik “ГалОўнае сістэмнае канструктарскае
бюро”. Oficiálně se tomu ale říká „hlavní“ – klasický postsovětský název pro designové kanceláře, které
často spravují síť dalších. V Bělorusku takové existují, například “Галаўное спецыялізаванае
канструктарскае бюро” v Brestu.

Je nepravděpodobné, že osoba, která tam pracovala, neznala ani název společnosti.

Zatřetí, podle původního příspěvku muž pracoval v podniku “Kupal”, který je podřízen “Almaz-Antey”. Ale
nezabývá se výrobou raket. Jediné, co vyrábí, jsou protiletadlové raketové systémy Tor a také cvičné
rakety používané k testování systémů protivzdušné obrany. „Tori“ mají maximální dolet až 15 kilometrů a
nesouvisí s ostřelováním ukrajinských měst.

Zdrojem překladu je článek na běloruském opozičním webu Nashaniva.com.

Je to šílené pročítat si ty diskuze pod články, které jsou tak šílené propagandisticky napsané, že jim
nevěří ani mnozí podporovatelé ukrajinské vlády, ale zároveň říkají, že je třeba co nejvíce lhát a vytvářet
dezinformace o Rusku a válce na Ukrajině, aby se co nejvíce Čechů udrželo u podpory ukrajinské vlády a
v nenávisti k Rusům …  Na druhou stranu je hezké, že Novinky.cz klesly na úroveň Rudého práva z roku
1953 a už se tím ani netají …

Jak je tedy zřejmé, je příběh o ruském vědci, který se zabil poté co jeho raketa zabila jeho babičku
prakticky skoro na 100% lživý a jde o další dezinformaci vytvořenou na podporu Ukrajiny a proti Rusku.
Přesto česká velká media nekriticky šíří tuto propagandu jako 100% pravdivou …

Lukáš Lhoťan

https://nashaniva.com/335082
https://www.islamizace.cz/Articles/2405-velka-ceska-media-siri-protiruskou-dezinformaci-pribeh-vedce-a-babicky-ma-fakticke-nesmysly.aspx
https://stranapro.cz/

