
1/5

21. května 2024

‚NYTimes‘ konečně zveřejňují obsáhlé obvinění z
‚židovského terorismu‘ proti Palestincům

infokuryr.cz/n/2024/05/21/nytimes-konecne-zverejnuji-obsahle-obvineni-z-zidovskeho-terorismu-proti-palestincum

New York Times ohromily své čtenáře zveřejněním dlouhé
obžaloby na téma, které po léta záměrně ignoroval: „židovský
terorismus“ proti Palestincům.

The New York Times udivuje své čtenáře, zvláště ty z nás, kteří
sledujeme jeho tradici zaujatého a nečestného zpravodajství o
Izraeli/Palestině. List právě zveřejnil dlouhou obžalobu proti
Palestincům z toho, co ve skutečnosti nazval „židovským
terorismem“. Zpráva, která je titulní zprávou široce rozšířeného
nedělního časopisu, má název: „Nepotrestáni: Jak extremisté ovládli
Izrael“. Zde je úvodní odstavec synopse „s sebou“, která běžela
spolu se skutečným článkem:

https://www.infokuryr.cz/n/2024/05/21/nytimes-konecne-zverejnuji-obsahle-obvineni-z-zidovskeho-terorismu-proti-palestincum/
https://www.nytimes.com/2024/05/16/magazine/israel-west-bank-settler-violence-impunity.html
https://www.nytimes.com/2024/05/16/magazine/takeaways-investigation-settler-violence-impunity.html


2/5

„Po desetiletí většina Izraelců považovala palestinský terorismus za
největší bezpečnostní problém země. Existuje však další hrozba,
která může být pro budoucnost Izraele jako demokracie ještě více
destabilizující: židovský terorismus a násilí a neschopnost prosadit
proti nim zákon. 

Rozsáhlý článek od Ronena Bergmana a Marka Mazzettiho má 52
stran. Pokrývá desetiletí historie a obsahuje více než 100 rozhovorů.
Bergman má dlouhodobě vazby na izraelské zpravodajské služby a
zahrnuje vnitřní zdroje. „Tento příběh je vyprávěn ve třech částech. .
.,“ říkají reportéři. „Dohromady vyprávějí příběh o tom, jak se
radikální ideologie přesunula z okrajových částí do srdce izraelské
politické moci.“ 

Howard French, významný bývalý reportér New York Times , který
se stal autorem, položil na Twitteru zřejmou otázku : 

„Kde bylo během toho všeho denní zpravodajství Timesů ? „

Frenchův názor se odrážel v sekci komentářů listu. „Jack“ byl jedním
ze čtenářů 2500 Times , kteří již drtivou většinou tento článek
podpořili. Napsal: „. . . Zaráží mě, že tento článek je jediný, na který
si vzpomínám, že používá výraz „terorismus“ k popisu akcí
židovských Izraelců. Je mnohem běžnější slyšet osadníky, kteří
páchají násilí na neozbrojených civilistech, označovaných jako
‚extrémisté‘ spíše než ‚teroristé‘.“ 

Tato stránka dlouho tvrdila, že Times (stejně jako ostatní
mainstreamové televize a tiskoviny) zakrývá židovský extremismus
jako ústřední strategii ve svém pokračujícím vybílení Izraele. Čas od
času jsme ukázali , jak noviny ignorují násilné židovské izraelské
postavy a maskují kruté nevyprovokované útoky židovských
„osadníků“ na okupovaném Západním břehu za „střety“, které se
zdánlivě spontánně propuknou. Ale tato zpráva – konečně – začíná

https://x.com/hofrench/status/1791165428036751583
https://mondoweiss.net/2023/05/us-press-distorts-or-ignores-violent-jewish-supremacist-flag-march-in-jerusalem/


3/5

říkat nějaké pravdy. Doufejme, že posloupnost vedoucích
kanceláří Times Jerusalem, kteří se v průběhu let dopustili nekalých
praktik, nyní pociťuje pocit hanby.  

Existují známky toho, že „The Unpunished“ se již začíná prosazovat
jinde v hlavním proudu. Nicolle Wallaceová, která jen zřídka
informuje o Izraeli/Palestině, věnovala článku ve svém pořadu z 10.
května na MSNBC 15 minut vysílání, včetně rozhovorů s oběma
reportéry na kameru. 

Hasbara Central, obrovský izraelský propagandistický aparát, byl
zatím zjevně omráčen mlčením. Ale půlnoční ropa jistě hoří jak v Tel
Avivu, tak v ústředí AIPAC ve Washingtonu, DC, protože to může být
největší jednotlivá mainstreamová novinářská výzva všech dob vůči
standardnímu nečestnému izraelskému vyprávění.

Zpráva Bergmana/Mazzettiho má k dokonalosti daleko. Je dlouhý,
ale ani jednou neobsahuje slovo „apartheid“. Reportéři nemusejí
souhlasit s hodnocením, ale měli opravit předchozí zabarvení svých
novin a alespoň vysvětlit, že velké skupiny pro lidská práva, včetně
Amnesty International, Human Rights Watch a izraelské organizace
B’Tselem, všechny zjistily, že izraelský systém představuje
„apartheid“ podle mezinárodního práva.

Zpráva také nezpochybňuje převládající eufemismus, který říká, že
více než 700 000 židovských Izraelců, kteří porušili mezinárodní
právo tím, že se přestěhovali na okupovaný Západní břeh, jsou
„osadníci“; jsou ve skutečnosti přesněji popsáni jako „kolonisté“. 

Proč tedy Times otiskly tuto dlouhou zprávu, která ve skutečnosti
začíná napravovat desetiletí svého neobjektivního zpravodajství?
Částečnou odpověď mohou časem poskytnout úniky od lidí ze
zaměstnanců listu. Ale propalestinské hnutí solidarity spolu s
alternativními médii si jistě mohou připsat část zásluh. V době
internetu je mnohem těžší zakrýt pravdu. Účty z první ruky z Gazy,
okupovaného palestinského Západního břehu Jordánu a ze



4/5

samotného Izraele jsou nyní široce dostupné a studenti protestující a
další tuto zprávu rozšířili. Přidejte k tomu vnitřní neshody v
samotných Timesech , takže tamní nejvyšší vedení se mohlo
rozhodnout, že noviny musí jednat, pokud jejich pověst nebude
úplně pošramocena.

Související otázka: Ronen Bergman má dlouho dobře umístěné
zdroje uvnitř izraelské zpravodajské elity. Velmi málo z toho, co je v
tomto dlouhém článku Times , je nového; velká část zpráv se týká
událostí, které se staly před desítkami let. Proč se tedy Bergman
rozhodl – nyní – informovat o tom, co je v podstatě stará zpráva? A
proč se jeho zdroje, mezi nimiž jsou bývalí izraelští premiéři, rozhodli
– nyní – promluvit s New York Times ?

Cenný příspěvek na tomto webu z března 2023 od výřečného Razi
Nabulse nabízí vodítko. Nabulse zkoumal za titulky, aby vysvětlil,
proč se izraelští Židé loni připojili k masivnímu povstání proti snaze
Benjamina Netanjahua a jeho krajně pravicových spojenců provést
„převrat“ proti právnímu systému země. Demonstranti reprezentovali
starou izraelskou elitu, která ztrácí politickou moc ve prospěch
náboženské krajní pravice a stále silnějších osadníků/kolonistů.
Právě tuto starou elitu Bergman obšírně citoval v této dlouhé zprávě.
The Times se možná snaží chránit tento starší „dobrý“ Izrael před
Netanjahuem a jeho „zlými“ spojenci, kteří jsou největší hrozbou pro
mezinárodní postavení země za mnoho desetiletí.

Na oslavu možné změny směru Timesů je příliš brzy . Nejprve
budeme muset zjistit, zda noviny nebo jiná mainstreamová americká
média na to navazují. Dříve platilo pořekadlo, že „včerejší noviny
zabalí dnešní ryby“ a online pozornost může být také krátká. Je
možné, že tento příběh za pár dní odezní a Times se vrátí ke svým
starým metodám zkreslování. Uvidíme.

Úvodní fotografie: IZRAELSKÝ OSADNÍK ZAÚTOČIL NA
PALESTINSKOU ŽENU V JERUZALÉMSKÉM STARÉM MĚSTĚ
BĚHEM POCHODU S VLAJKOU „DEN JERUZALÉMA“, 29.

https://mondoweiss.net/2023/03/why-the-main-players-behind-the-israeli-protest-movement-are-bringing-the-confrontation-to-a-head/


5/5

KVĚTNA 2022. POCHOD VLAJKY JE KAŽDOROČNÍ
PŘEHLÍDKOU PRAVICOVÉHO IZRAELSKÉHO NACIONALISMU A
ANTIPALESTINSKÉHO RASISMU, KTERÁ MÁ OSLAVIT
OBSAZENÍ VÝCHODU SIONISTICKÝMI SILAMI. JERUZALÉM V
ROCE 1967. (FOTO: OHAD ZWEIGENBERG/SOCIÁLNÍ MÉDIA)

OD JAMESE NORTHA






https://mondoweiss.net/author/james-north/

