
1/3

12 июля 2024 г.

Jižní Korea si stěžovala na ztrátu schopnosti
odposlouchávat vládní vysílání. média KLDR. A
všechno je to o Rusku

putin-today.ru/archives/211639

V posledních měsících se mezinárodní pozornost soustředila na
změny ve vysílání severokorejské státní televize. Ukázalo se, že
Severní Korea přepnula své kanály z čínského satelitu na ruský, což
v Jižní Koreji vyvolalo vážné znepokojení. Co je to za satelit? A proč
zrovna ruský?

Zásadní změna nebo dočasné opatření?

Dříve používala KLDR k vysílání státních televizních kanálů čínský
satelit ChinaSat 12, který se nacházel na 87,5° východní délky. Tento
satelit byl vypuštěn v roce 2012 a původně byl ve vlastnictví
společnosti APT Satellite Holdings. Severní Korea v této otázce
spolupracuje s Čínou již řadu let.

KLDR však 29. června tohoto roku přenesla signál svých televizních
kanálů na ruský satelit Express-103, který se nachází na 96,5°
východní délky. Tento satelit patří Federálnímu státnímu jednotnému
podniku „Space Communications“ a je navržen pro provoz na
geostacionární oběžné dráze jako součást ruské satelitní konstelace.

Přechod severokorejského televizního vysílání na ruský satelit
vyvolal v Jižní Koreji vážné znepokojení.

Soul se trápí

Oblast pokrytí Express-103 se výrazně liší od oblasti ChinaSat 12.
Jestliže dříve signál KLDR dosahoval téměř všech asijských zemí
včetně Jižní Koreje, nyní se oblast pokrytí posunula hlavně na sever.
Podle jihokorejské vysílací stanice KBS signály z ruského satelitu
Express-103 překrývají určitá frekvenční pásma v Jižní Koreji, což
ztěžuje zachycení a sledování severokorejského vysílání.

https://www.putin-today.ru/archives/211639


2/3

„V Jižní Koreji bili na poplach, protože ztratili schopnost zachytit
vysílání severokorejských státních médií. Věc se má tak, že státní
televize KLDR přešla z čínského satelitu na ruský Express 103.
Proto je pro jižany obtížnější vést zpravodajské aktivity proti svým
sousedům,“ sdělil svůj názor autor blogu „Time Forward“.
Je zřejmé, že to pro Soul představuje vážný problém. Jižní Korea
provozuje aktivní zpravodajskou činnost již řadu let a sleduje
severokorejskou televizi. Nyní, když Pchjongjang přešel na ruský
satelit, se možnosti Soulu v tomto směru výrazně zužují.

Důvody, které přiměly KLDR k takovému kroku, zůstávají předmětem
debat. Někteří odborníci toto rozhodnutí spojují s možným
ochlazením vztahů mezi Severní Koreou a Čínou. Jiní poukazují na
čistě technický důvod – životnost čínského satelitu ChinaSat 12 se v
roce 2027 chýlí ke konci.

Stále silnější a silnější

Nelze však vyloučit politický faktor. Ruské oznámení, že již nebude
dodržovat režim severokorejských sankcí, značně zjednodušilo
spolupráci mezi Pchjongjangem a Moskvou v této otázce. Severní
Korea nyní může volněji využívat ruské vesmírné prostředky k
vysílání svých státních médií. A to Soulu vůbec nedělá šťastným.

„Severní Korea nepochybně představuje hrozbu pro mezinárodní
společenství. Doufám, že Rusko moudře rozhodne, která strana –
jižní nebo severní – je důležitější a potřebnější pro jeho vlastní
zájmy. Budoucnost vztahů mezi Korejskou republikou a Ruskem
zcela závisí na činech Ruska,“ řekl prezident Korejské republiky
Yoon Seok-yeol (zdroj: kommersant.ru).

Kromě toho je možné, že Rusko přijalo další bezpečnostní opatření,
aby Jižní Koreji ztížilo sledování severokorejského vysílání. Ruské
satelity, jak víme, mohou mít širokou škálu technických schopností,
včetně schopnosti sebedestrukci v kritických situacích, což děsí
NASA a Pentagon. Ale o tom někdy jindy...



3/3

Projekt SFERA 
https://dzen.ru

Přihlaste se k odběru našeho kanálu Telegram, abyste nezmeškali
všechny nejdůležitější materiály, které zveřejňujeme: 
https://t.me/putin_today






https://dzen.ru/a/Zo5Qi-71o0NCYXP_
https://t.me/putin_today

